Elkezdhetik tervezni az északi parti vasút villamosítását és a körvasút kialakítását

2025. április 23. 21:53

Megvalósulhat Navracsics álma: hamarosan talán villamosított vasúton lehet körbe vonatozni a Balatont, emellett a régiós járatoknak sem lesz akadálya.

2025. április 23. 21:53
MÁV, vonat, vasút, vasúti átjáró, menetrend

Navracsics Tibor, a közigazgatási és területfejlesztési miniszter jelentette ki egy videóban, hogy 7,5 milliárd forint jut az Építési és Közlekedési Minisztériumnak arra, hogy ne csak megterveztesse két balatoni szakasz villamosítását, de a körvasút megvalósítása is elkezdődjön. Egész pontosan azt írta a videó mellé, hogy „megkezdődhet a Balatoni Körvasút, valamint a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése”.

A Balatoni Körvasút sokak álma, és bár a magyar vasút egyre jobb, jelenleg azonban a magyar tengert két hurok miatt nem vonatozhatjuk körbe. Tapolca a Balatontól északra fekszik, ahova a 26-os és a 29-es vonal fut be, ezt pedig a vonatok nem tudják elkerülni. Hogy ez a kerülő megszűnjön, ahhoz viszont a nemzeti park területén lenne szükséges egy – a természetet jó eséllyel megterhelő – építkezés. A másik problémás terület egyszerűbb valamivel, már csak azért is, mert ott, Csajág és Lepsény között már létezik egy használaton kívüli vágány, amely az északi és déli parti vasutat köti össze.

Emiatt Csajágnál volna szükség egy deltavágány kiépítésére, valamint egy, Balatonakarattya és Balatonvilágos közötti új vágányszakasz is opció lehet.

Először még 2016-ban, a Miniszterelnökséget vezető miniszterként, Lázár János nyilatkozott úgy, hogy a körvasút a kormány számára prioritás, valamint ugyanebben az évben tervben volt a csajági-lepsényi rés betömése, a közbeszerzést azonban végül eredménytelennek nyilvánították. A körvasút aztán 2023-ban is szerepelt a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) következő időszakra szóló végrehajtási tervében.

Titkos vágyaim vannak, ilyen például annak megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez turistalátványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában, éppen úgy, ahogy Budapesten a 2-es villamos, amelynek az útvonalán megcsodálható panorámát a helyieken kívül évente több millió turista is élvezi. Ha ennek megvalósulását elérni nem is tudom a hivatali időm alatt, bízom benne, hogy legalább közelebb jutok hozzá.”

– nyilatkozta közben, 2022-ben, Navracsics 

Ezt is ajánljuk a témában

Korábban a 29-es vonal egy részét már villamosították Szabadbattyántól Balatonfüredig, a Balatonfüred–Tapolca-szakasz pedig ehhez kapcsolódik. A vonalon több állomást felújítottak, átépítették a vágányzatukat, sőt a csittényhegyi alagutat is át kellett alakítani – Füreden azonban még ma is dízelmozdonyokra kell csatolni a szerelvényeket. Ráadásul mivel errefelé régiós vonatok is járnak, különösen fontos volna a villamosítás.

Nyitókép: Marton_KOVACS

 

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko-jobbos
2025. április 24. 10:50
EZ nagyon jó hír. A vasútnál minden min. 10 év, de az első lépés az AKARAT. Eddig még az akarat sem volt meg a szoci, libsi kormányok felől. Most megvan egy ideje az akarat. A 2. lépés a TERV. Úgy néz ki, ez is meglesz nemsokára. És utána már "csak" meg kell valósítani. Szerintem meg lesz, mert ez a kormány elég sok vonalat villamosított, a turizmus meg fő prioritás nekik. Egy érdekesség csak: Magyarországon a vonalak olyan 45-45%-a villamosított, a forgalomnak viszont 85%-a!!!! Azaz a fontosabb viszonylatok majdnem mind elektromosak.
Chekke-Faint
2025. április 24. 08:36 Szerkesztve
lbs0420 Amihez korszerű pálya is kell.. No ez a drágábbik része.... lbs0420
johannluipigus
2025. április 24. 07:00
Akkor innentől számítva még 10 év.
Akitlosz
2025. április 24. 06:51
Az ugyanaz a vonal Balatonfüred előtt és után. Balatonfüred nem csomópont. Egyszerűen félbehagyták a villamosítást.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!